Love Story – Álomesküvő Hollywoodban

Egy magyar sztár esküvője a 20-as évek Art Deco stílus jegyében.

A 20-as évek

Art Deco és Bauhaus. Sílusok melyeket az 1920-as és 30-as évek kultúrájával azonosítunk. Építészet, művészet vagy divat, amit ma a vintage kifejezés mögé rejtünk, s melyek egy évszázaddal ezelőtt élő divatot, a zenében a jazz sokszínű lüktetését jelentette. A világ, az őt megrázó nagy háború után békében és mindenekelőtt jól akart élni. Bulizni, táncolni, moziba járni. Ismerős, ugye? Ezekben az évtizedekben tette a filmvilág központjává Samuel Goldwyn és stúdiója Californa festői filmvárosát, melynek neve Hollywood. Mi lehetne csodásabb egy 20-as évei közepén járó magyar színésznőnek, mint karriert befutni és férjhez menni itt, Hollywoodban.

 

Az amerikai sikersztori

Bánky Vilma élete, az ismeretlen magyar faluban született kislány története, aki eljut a lehetőségek földjére és az Egyesült Államok filmvilágában a csúcsra jut. Néhány év csillogás Holywood színes forgatagában, melynek közepén a mesés esküvő a csúcspont. A Tolna megyében található Nagydorogon született 1901-ben Bánky Vilma, (eredeti neve Koncsics Vilma), s kisgyermekként családjával Budapestre költözött. Vilma már az iskolai évei alatt színpad rabja lett. Iskola után gépírónőként dolgozott, de nem engedte el színészi álmait és a munka mellett színészetet tanult, filmiskolába járt. Hamarosan mind a színpadon, mind pedig a kor némafilmjeiben is feltűnt. Első főszerepét 1919-ben Berliben kapta, s innét töretlenül ívelt karrierje.

Az amerikai filmipar számára Samuel Goldwyn fedezte fel, aki 1925-ben Budapesten járt, s nem sokkal később már ő egyengette Bánky Vilma útját Amerikában. Itt hamarosan a híres MGM, a Metro Goldwyn-Mayer egyik fő reklámarca és sikerfilmek főszereplője lett. Két igen ismert partnere a következő öt évben Ronald Colman és Rudolf Valentino. Colmannal forgatták ’A sötét angyal’ című némafilmet, amelynek érdekessége, hogy a pár évvel későbbi esküvőjén látható ruhához igen hasonlatos menyasszonyi ruhában látható a film több jelenetében. A hangosfilm megjelenésével beköszöntő harmincas években előbb a filmektől, majd a színpadtól is visszavonult.

 

Szerelem első látásra – egy igazi holtomiglan, holtodiglan

„Hiszek a végzetben, fatalista vagyok. Már két évvel ezelőtt, amikor előszőr találkoztam Vilmával az első hollywoodi vacsoráján – Cecil B. DeMille-nél – már ekkor tudtam, hogy valamikor összeházasodunk. Pedig ekkor nem is tettem különösebb benyomást rá. És ezek után sokáig nem láttuk egymást, csak nagyritkán, egy- egy társasági eseményen. A háziasszonyoknak, hölgyeknek szokása volt, hogy együtt vacsorázzanak velünk. Nem mertem különösebb erőfeszítéseket tenni annak érdekében, hogy magamra tereljem a figyelmét, mert remegő félelemmel tekintettem rá. De tudtam, hogy megtaláltam az igazit megismertem a végzetem és nem tudtam, mit tegyek. Én nem beszéltem németül vagy magyarul. Vilma nem tudott angolul. Bizonyos szempontból olyanok voltunk, mint a ködös éjszakában áthaladó hajók. De folyamatosan csak rá gondoltam, már ha mertem – annyira szent volt számomra, hogy még attól is féltem, hogy gondolhassak rá, még az is szentségtörésnek tűnt. De otthon beszélgetve mindig felhoztam, hogy egyszer, valahol Bánky Vilma a feleségem lesz. Soha nem kételkedtem benne.” mondta szerelméről Rod La Rocque.

 

Esküvő előtti események

Az esküvő előtt három hétig Vilma és Rod vacsorákat látogattak, táncos eseményeken, teapartikon és ebédeken inspirációkat gyűjtöttek a nagy naphoz. Vilma csak esküvői parfüm próbából tartott vagy ötöt. Fehérnemű, parfüm, zsebkendő, harisnya – a menyasszony kedves dolgai. Végül még Bebe Daniels is tartott Vilmának egy úgynevezett „parfümzuhanyt” a saját otthonában.

Két nappal az esküvő előtt Vilma vacsora fogadást adott a koszorúslányainak – Bebe Danielsnek, Frances Goldwynnek, Mildred Davis Lloydnak, Constance Talmadge-nek, Monique La Rocque-nak és Ann Lehr-nek (a menyasszony tanúja). A koszorúslány csapat visszatükrözte úrnőjük viszonylagos nyugalmát és derűjét. Segítettek Vilmának, hogy a ház mindennapos teendői rejtve, csendben menjenek, mikor a kapucsengőket és a telefonhívásokat csendesen és feltűnésmentesen bonyolították.

Rod pedig barátait szórakoztatta otthonában aznap este. Legénybúcsú. Legényvacsoráját Ron tanújától, esküvői segítőjétől, Cecil B. DeMille-től – kapta, a rendezőtől és producertől, aki segített neki a hírnév és a vagyon elérésében. Jelen voltak még a szertartás további résztvevői is Ronald Colman, Jack Holt, Harold Lloyd, George Fitzmaurice (Vilma első rendezője ebben az országban), Victor Varconi (születési nevén Várkonyi Mihály, Vilma egyik honfitársa és legjobb barátja, aki 1959-ig maga is sok filmet forgatott Amerikában), valamint Donald Crisp. A vacsorákat követően az esküvő még egy utolsó esküvői próbát tartottak.

A házaspát barátaik egészen az esküvő napjáig folyamatosan ajándékokkal árasztották el a barátaik. Ezek olyan különleges ajándékok voltak, amelyek általában az olyan esküvőket jellemzik, amikor a hírességek vagy a felső tízezer tagjai házasok. Ajándékok:

Ezüst szett, benne Sam Goldwyn vastag ezüst tálcáival

Ezüst kávé kiöntő Ronald Colman-tól

Teakészlet Mrs. Earle Williams-től

Cappo di Monte edények Antonio Morenos-tól

Valamint egy sor remek vászon, festmény, rézkarc, könyv és számtalan egyéb kincs.

 

 

Az esküvő

A filmszínészi karrierje csúcsán jól kereső színésznőt filmbeli partnerével, Colmannal szinte öszzeboronálta a közönség, amiért Goldwyn reklámgépezete is sokat tett. Elég nagy meglepetést okozott, amikor 1927 tavaszán egy kevésbé ismert színésszel közelgő esküvőjének tervét röpítette szét az amerikai sajtó. 1927. június 26-án vasárnap Rod La Rocque (1898-1969) és a magyar származású menyasszony, Bánky Vilma elképesztő külsőségek között mondta ki a boldogító igent. Goldwyn a studió vezetője, nem a legjobb napjait élte 1927 tavaszán, de potenciálisan tönkretett helyzetét az évad lakodalmává változtatta. Egy szűk körű, vacsorával egybekötött partin, Abe Lehrs rendezvényén a pár bejelentette, hogy titokban, lopva el akarnak tűnni és Santa Barbarába kívánnak menni és ott házasságot kötni. Bebe Daniels színésznő ekkor felállt az asztaltól, és felhívta Louella Parsons-t, s másnap robbant a bomba.

„Hogyan tehette ezt velem” – kezdte felháborodottan Goldwyn másnap reggel, amikor felhívta Bánkyt. „Elhoztalak ebbe az országba. Apaként viselkedtem veled. Megvédtelek. Miféle szégyent hozol rám? El akarsz menni valahová titokban elrejtőzni, eltűnni?” Goldwyn végül lehiggadt, megnyugodott, amikor Vilma beleegyezett, hogy az esküvőt ő rendezze. Elhatározta, hogy Hollywood legnagyobb esküvői ceremóniája lesz. És úgy is lett. „Bánky Vilma és Rod La Rocque esküvője a Californa állam beli Beverly Hills-ben, a Good Shepherd templomban 1927. június 26-án, vasárnap filmügy lesz.” – olvasható az első hivatalos sajtóközleményben, ami kb. két hónapos pletykák és találgatások után jelent meg az esküvőről.

 

 

A Nagy Nap

Az 1927. június 26-i eskővő Sam Goldwyn karrierjének legnagyobb sikere, mint showmester, a producerek impresszionáriusa, a szuperprodukciók maestro-ja. Goldwyn állványokat építtetett a templomnál, hogy a kamerák filmre rögzíthessék minden nevezetesség érkezését. Az utolsó pillanatig öltözött Tom Mix, aki a szokásos sombrero helyett selyemkalapot viselt, a tömeg szenzációja volt, amikor négy tiszta fehér ló és két cowboy mellett egy közép-viktoriánus kori kocsiban kerekezett fel a templomba. Teljesen királyi pompában történt mindez. Az esküvői szertartás a Beverly Hills-i Good Shepherd templomban (’Jó Pásztor’ a Santa Monica Boulevard és a Belford Drive sarka) került sor. Ez ugyanaz a templom, ahol egy évvel korábban Vilma főszereplő társának, Rudolph Valentino színésznek temetését tartották. Rajongók ezrei rohamozták meg a templom bejáratát. Egy egyszerű fehér csipke anyagból készül kötél szegélyezte a templomhoz vezető utat, hogy visszatartsa a veszett rajongókat. Míg a készenlétbe helyezett rendőrség visszatartotta a tömeget, addig több száz vendég tartózkodott a templomban, ahol béke és nyugalom volt. A templomot számtalan rózsaszín rózsa és nyári virág díszítette, és volt egy ötemeletes esküvői torta, amely a legendás gyűszűt, aprópénzt (penny) és gyűrűt tartalmazta.

Aztán megérkezett a násznép, Monique La Roque (Rod nővére) nílusi zöld színű ruhát viselt, Mildred Davis Lloyd orchidea, Bebe Daniels zöld, Frances Howard orchidea színben volt. Abraham Lehr felesége (a menyasszony tanúja) barackos ruhát és kalapot viselt. A szertartás további résztvevői délután 15 óráig folyamatosan érkeztek. A kórus a „Messiás” oratórium „Halleluja” részét énekelte, majd a zenekar belekezdett a Lohengrin esküvői menetébe, amelyet kétszer játszottak, mielőtt a menyasszony a várakozó tömegeken keresztül megküzdött volna Rod oldalán. Tényleg megküzdött, mert a tömegen kétszeri próbálkozásra sikerült átverekednie magát a vőlegénye mellé. Mivel Vilma szülei nem tudtak Magyarországról ellátogatni, Sam Goldwyn vezette oltár elé Vilmát, és adta feleségül Rodnak.

 

Források: http://tinselandstars.com/
https://www.newspapers.com/
http://www.nytimes.com
http://www.magyarhollywoodtanacs.com/

 

Ettia – Maggie Sottero a Golden Rose vintage kínálatából

Esküvőnk lesz 2021-ben

Esküvőnk lesz 2021-ben

Fejem tele kérdésekkel, szívem bizonytalansággal, pedig életem nagy napjára készülök. Esküvőm lesz 2021-ben. Már tavaly elterveztük, de jött a világjárvány. Hogyan lehetne esküvőt tartani, amikor a vírushelyzet szétbombázza a terveket?! Idén már nem. De mi lesz...

bővebben